Pages

Saturday, May 28, 2011

TAMATKAN DENGAN SYUKUR SEBAGAI KEBIASAAN

Adakah anda memberikan sesuatu kepada orang lain, membantu orang lain dan kemudian orang-orang yang menerima mereka terima kasih?
Bagaimana anda rasakan ketika dapat memberikan sesuatu kepada orang lain, membantu orang lain yang memerlukan bantuan dan mereka mengucapkan terima kasih atas bantuan anda?
Perasaan Anda tentu senang dan bahagia, kan?
Walaupun syukur saja, tetapi dapat meningkatkan
Kebahagiaan anda dalam memberikan sesuatu.
Dengan demikian perasaan pemberi dengan siapa ia telah memberikan ungkapan syukur.
Sedarkah kita, bahawa hidup ini adalah kurniaan Allah (Tuhan Kita Sendiri?)
Hidup ini tidak mengikut kehendak kita, melainkan kehendak Allah SWT.
Jadi kita berdiri dalam kehidupan dunia ini sebagai "objek" penerima kehidupan dengan segala limpah kurnia yang Dia telah diberikan. Berdiri di kedudukan diri kita sebagai "hamba" atau "hamba" Allah Yang Maha Kuasa ke atas hidup kita.
Menyedari kedudukan diri kita sendiri, fikirkan lagi apa yang telah diberikan
Allah Tuhan Yang Maha Kuasa juga (Pemberi) kepada diri kita sendiri?
Fikirkan kembali, begitu banyak kenikmatan dan kurnia khusus yang Tuhan telah memberi kita. Refleksikan kembali apa yang ada dalam diri kita hari ini, berapa banyak sudah kita miliki.
- Kesihatan tubuh kita dan keluarga kita.
- Pakaian dan makanan yang kita telah menikmati selama bertahun-tahun.
- Hidup adalah tenang, damai dan bahagia setakat ini.
- Bagaimana sangat berharga untuk memiliki kedua-dua mata yang mampu melihat dunia.
- Betapa berharganya memiliki kedua kaki yang menyokong fungsi beban
tubuh kita.
Dengan kekuatan akal dan kecerdasan fikiran yang sihat, manusia dapat menjalani hidup dengan dinamika yang berbeza. Menjelajahi dunia dengan ruangan, pengetahuan dan mendalam melalui laut dengan kecerdasannya.
Apakah kita berfikir bahawa segala sesuatu begitu "biasa" dan sederhana, sehingga mudah untuk mengabaikan?
Adakah kita merasa tidak apa-apa jika dibandingkan dengan apa yang telah kita lakukan setelah dan kita tidak memiliki semua waktu ini?
Fikirkan, jika kita ingin menukar kedua-dua mata dengan kekayaan melimpah,
misalnya.
Atau adakah kita bersedia untuk menjual pendengaran dengan perhiasan emas?
menggadaikan kesihatan dengan istana yang menjulang tinggi?
Adakah kami bertukar tangan dan kaki dengan kereta mewah, sementara kita tunggul?
Atau anda akan kami mempunyai gunung harta, tetapi akal dan fikiran
tidak sihat, atau tidak waras?
Jadi sebenarnya, kita telah hidup dalam kenikmatan tidak akan bersedia melepaskan hanya demi kejayaan, kekayaan, kesenangan kedudukan, dan sesuatu yang tidak dunia yang kita miliki.
Tak hairan jika kemudian nanti kita pernah mengucapkan terima kasih kepada Tuhan "Sang Pemberi Kehidupan".
Tak heran jika kemudian kita bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Pemurah dan semua pemberianNya.
Bersyukur, berarti menghargai kurniaan yang ia berikan, kasih dengan kurniaan dengan mengembangkan potensi diri dan menggunakannya untuk kesejahteraan diri dan orang lain.
kesedaran "Grateful Allah" akan mampu membuka mata hati kita, membuka fikiran kita untuk fokus pada memberi dan kesediaan untuk berkongsi, daripada tumpuan pada menunggu dan mengharapkan sesuatu yang tidak ada.
Akhiri Dengan Kebiasaan Syukur adalah kerendahan hati, mengakui limpah kurnia dari Allah Yang Mahakuasa, bukan dari yang lain. Apakah kedudukan saat ini kami sebagai pengusaha, sebagai karyawan, sebagai pekerja, pengarah, pengurus, orang-orang "sukses", orang kaya, pemimpin, rakyat biasa, atau siapa pun, layak setiap langkah dalam kehiduapn seharian mengakhirinya dengan rasa syukur. Apa yang telah kita punyai dalam perniagaan, dalam pekerjaan, dalam mencuba, pada dasarnya berasal dari Allah. Ada kemungkinan penyebab teman, keluarga, saudara, teman di tempat kerja, perdagangan, perniagaan atau lainnya. Semua itu hanya perantara.
Jadi selalu Tamatkan Dengan Syukur Sebagai Kebiasaan, ini bermakna kita
mengembalikan hidup kita kepada Pemberi Kehidupan iaitu Allah. Menyedari itu adalah kurniaan Allah SWT sebagai pemberi. Kemudian ahli-ahli badan kita akan menggunakan semua kurniaan untuk hidup sesuai dengan kehendak Allah "Sebagai Pemberi Kehidupan".
Tamatkan Dengan Kebiasaan Syukur, tidak bererti membunuh semangat dan motivasi untuk kemajuan dan mencapai prestasi kehidupan yang lebih tinggi. Tetapi kesedaran seperti akan membuat kita tidak serakah dan mengabaikan hadiah dan kurniaan yang sudah kita miliki. Kesedaran tersebut, membuat kita mampu menikmati setiap tahap proses menuju tujuan hidup dengan rasa syukur dan kebahagiaan.
Syukur adalah manifestasi dari kebiasaan ucapan "Alhamdulillah" aplikasi
sebagaimana diajarkan dalam kehidupan agama kita. Dalam setiap gerak langkah kehidupan, dalam setiap apa yang kita dapatkan, dalam setiap apa yang telah kita lakukan, selalu berakhir dengan mengatakan, "Pujilah Dan Terima kasih Untuk Allah SWT saja." Kerana sesungguhnya semua milik Allah Tuhan Yang Maha Esa telah dan akan datang kembali kepadanya.
Jadikanlah ianya kebiasaan kita, kemudian akan merasakan "sukses" yang sebenarnya, "makna utama" atau makna tertinggi kehidupan, perasaan kebahagiaan dalam rasa syukur kepada Allah SWT.

0 comments:

Post a Comment